instellingen
Geluidsnet waarschuwt burgers en hun gemeenten voor de gevolgen van het Hoogfrequent Spoor

Geluidsnet waarschuwt burgers en hun gemeenten voor de gevolgen van het Hoogfrequent Spoor

In alle stilte ontrolt het ministerie van Infrastructuur en Milieu het ´Programma Hoogfrequent Spoor´. Voor reizigers betekent dit dat er elke tien minuten een trein komt, het zogenoemde ´spoorboekloos rijden´. Voor omwonenden betekent het vooral meer spoorgeluid.

Geluidsnet benadrukt dat dit het moment is voor burgers en hun gemeenten om afspraken te maken, geluidsbeperkende maatregelen af te dwingen en optimale dienstregelingen te bedingen en benadert de komende tijd de gemeenten met getroffen woonkernen.

Uitvoeringsinstantie ProRail zegt dat het personentreinen ´als de metro´ wil laten rijden. Groot verschil met treinen is dat je de ondergrondse niet hoort. In de plannen van het Ministerie en ProRail komen alle belanghebbenden aan de orde, behalve de omwonende burgers.

De drie belangrijkste lijnen die in aanmerking komen voor het PHS zijn:

  • Schiphol – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht – Breda – Boxtel – Eindhoven

  • Alkmaar – Amsterdam – Breukelen – Utrecht – Houten – Geldermalsen – Den Bosch – Vught – Boxtel – Eindhoven

  • Nijmegen – Elst – Arnhem – Zutphen – Deventer – Almelo – Oldenzaal (eventueel via Hof van Twente)

Geluidsnet heeft de gemeenten en woonkernen geïnventariseerd die het getroffen zullen worden door het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Deze kernen worden allemaal beïnvloed door één van de totaal vijf trajecten die in de plannen voorkomen, soms door twee, en in vijf gevallen zelfs door drie van de vijf trajecten, namelijk Eindhoven, Amsterdam-Zuidoost, Best, Boxtel en Duivendrecht.

Geluidsnet´s Ron Maas zegt: ”Penibel wordt het als treinen woonkernen op minder dan driehonderd meter afstand passeren. En dan laten we goederentreinen even buiten beschouwing, die als gevolg van PHS vaker langs woonkernen gaan rijden en veel meer geluid produceren.”

”Geluidsbelasting kun je beter meten dan berekenen of schatten” zegt Maas, ”maar hier gaat het om toekomstige hinder die straks onomkeerbaar is. Geluidsnet benadrukt dat dit het moment is voor burgers en hun gemeenten om afspraken te maken, geluidsbeperkende maatregelen af te dwingen en optimale dienstregelingen te bedingen.”

In reactie op de zorgen van inwoners, heeft onder meer de gemeente Best al Geluidsnet-meetpunten laten installeren:

 

  • Bewoners beschikken via Geluidsnet.nl over een realistisch en betrouwbaar beeld van actuele en historische geluidsmetingen, nu en in de toekomst.

  • De gemeente beschikt over een nulmeting voordat de toename van het treinvervoer door Best een aanvang neemt.

  • Geluidsnet-onderzoeksrapporten sterken de gemeente Best en eventueel de provincie Noord-Brabant in hun overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail.

    Zelf meekijken?

Naar nieuwsoverzicht
delen
  • Google+
  • LinkedIn
  • NUjij